torsdag 22 november 2012

Det Magiska Datumet...


Ja, det närmar sig med stormsteg, det ”magiska datumet”. Det har blivit mer och mer fokusering på det här datumet och jag märker att media, filmproducenter och människor i all allmänhet älskar att göra dramatik i vardagen med att hävda att jorden skulle gå under detta datum. Vad är det som gör att vi fortfarande håller så hårt i att något slags straff kommer att drabba hela mänskligheten? Att vi gör så mycket ”fel” så att någon/något som ”vet bättre” ska visa sin vrede på något sätt?

Eller…det är visserligen inte så konstigt att det är så eftersom rädsla förmodligen är vår största religion - världen över.
Den går ut över våra levnadssätt och vårt sätt att behandla oss själva och varandra. Den visar sig i (de vanliga) religionerna, politiken, vården, skolan, jobben och så vidare.
Att…”om inte Du gör så här…så kommer det här…att hända Dig!”

Det är den 21:a december 2012 som jag skriver om.
Ska vi överhuvudtaget fokusera på datum så är det kanske den 22:a december som är mest intressant? Den 22:a december börjar en ny tidsepok i Mayakalenderns räkning. Denna tid innebär otroliga förändringar.
Det sker förmodligen inte över en natt, alltså mellan att den gamla kalendern tar slut och den nya räkningen börjar (21:a – 22:a december). Det här är en process som pågår redan nu och kommer att fortsätta att pågå under de närmaste åren. Så egentligen kan vi släppa det här med datum…

Mayaindianerna har själva fått gå ut med information om det här skiftet, under de senaste åren, eftersom de blivit så misstolkade. Och de nämner inget negativt eller någon slags undergång. Det är inte heller något som jag har fått till mig – tvärtom!

På tal om jordens undergång så har vi ju egentligen gått mot det målet ganska länge på egen hand. Jorden mår väldigt dåligt på grund av alla gifter, kemikalier och annan skit som vi släpper ut. Det är mycket ”hysch – pysch” här. Oljeläckage existerar när det är med på nyheterna men efter ett tag så har de flesta glömt det… Och om hur planeten verkligen mår är det inte mycket information vi får.

Så…som jag ser det så är det mer ”risk” för jordens undergång om mänskligheten skulle fortsätta leva som den gör nu. Men det kommer vi inte att göra eftersom vi kommer att välja en höjning i vårt medvetande under den närmaste tiden.
Självklart är det vårt eget val…känner vi för att göra slut på planeten och oss själva (i den här formen) så kan vi ju fixa det också ;o)

Vi brukar jämföra det här skiftet med en graviditet. När graviditeten är slut så brukar man oftast välkomna det som föds istället för att fokusera på att graviditeten är slut.
Så kan det vara även här – det är något ”nytt” som föds…wow!

Och vi märker nog alla av det, mer eller mindre i alla fall. Det vanligaste jag hört är nog att människor upplever att tiden går snabbare och snabbare hela tiden nu.
Även många tycker att gamla grejer ”poppar upp” igen. Sådant som vi behöver släppa visar sig tydligare.

Det här är ett väldigt, väldigt positivt skifte!
En otrolig frigörelse!

Och jag delar med mig av en Layout som jag gjorde redan 2010 men som känns mer högaktuell nu.

 


Jag har valt en naturfärgad cardstock som bakgrund.  Jag ville lägga upp LO:n naturligt och enkelt med bara några små detaljer.


Närbild på texten. Det går knappt att se vad där står ändå, ha, ha…
”Vad händer fram till”…




…”och efter”…


…”2012?”

Detaljbild


Jag har valt att stämpla med bubbelplast som grund. Knapparna symboliserar att allt har olika form, allt kan ses på olika sätt. Det går att tolka allt som man själv vill och det går att skapa allt i denna värld full av möjligheter!
De små knasiga alien figurerna är utstansade i färgglad dardstock och symboliserar de varelser som alltid finns omkring oss och vill vårt bästa i den här - och all annan - utveckling.
Ljus, Kraft & Kärlek!
Lisa



5 kommentarer:

  1. Hej =)

    En härlig LO med ett ganska tugnt budskap. Men det är sant att vi är nog lite för naiva vad det jäller vår moder jord. Vi skulle behöva ta hand om den på ett mycke bättre sätt en det vi gör i dag. Hoppas dock att domedagen håller sig borta ett bra tag till ;)

    Kram Sandra!

    SvaraRadera
  2. Ja, domedag finns bara i våra rädda tankar, så det är nog inga problem ;o)

    Kramar Lisa

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig och spännande LO, jag gillar både ditt budskap och de konstnärliga uttrycken i den!

    Håller helt och fullt med dig; kaos, domedagar och undergång ligger blott och skärt i människans egna händer (jaa, sannolikt också många naturkatastrofer med en växande växthuseffekt och miljöförstöring). Att leva här och nu samt ta vara på det vackra som livet bjuder på är svårt, men väl värt ett försök. Jag gillar ditt tankesätt om att vända svårigheter och domedagsprofetsior till något positivt och till en början på något nytt!

    Ha en skön dag, kram!

    SvaraRadera
  4. hej Lisa! vilken härlig Lo du knåpat ihop:) ahh nu blev jag sugen på att göra en själv...det händer inte så ofta nuförtiden...
    Jag vill svara på din fråga om stämpeln jag använde på mitt senaste kort i bloggen. Den är från CHERRYPIE STAMPS http://www.etsy.com/shop/cherrypieartstamps?ref=exp_listing
    De har många härliga stämplar.. Ha det gott! Hälsningar från en annan lisa :)

    SvaraRadera
  5. Hej Lisa! Oj vilken tänkvärd LO du har gjort! Vacker och tänkvärd! kram Lotta

    SvaraRadera